20 april 2006

Effecten_Beheer krijgt hulp van het Delphi form

In de nieuwe versie 2.6 van mijn programma Effecten_Beheer zijn wat meer gereedschappen voor Technische Analyse toegevoegd:

Het is nu mogelijk om twee verschillende lopende gemiddelden in de grafiek te tonen. Dit wordt wel gebruikt om koop en verkoop punten aan te geven: koop aandelen als het korte termijn gemiddelde het lange termijn gemiddelde naar boven kruist en verkoop de aandelen als het de lange termijn lijn naar beneden kruist.

In een koersgrafiek kon al het resultaat van een relevante index of ander referentie aandeel zichtbaar gemaakt worden. Nieuw is nu dat het resultaat ook als 'Relatieve Sterkte' geplot kan worden. Dan worden de koersen van het gekozen effect gedeeld door de overeenkomstige referentie koersen. Het geheel wordt vermenigvuldigd met een factor zo dat de twee grafieken in hetzelfde punt beginnen. Alleen de hellingshoek van de referentie lijn is van belang: loopt die lijn omhoog dan presteert het gekozen aandeel beter dan de referentie en loopt de lijn omlaag dan doet het gekozen aandeel het slechter.

Voor meer details kijk in een cursus technische analyse.

Het programma kan gratis opgehaald worden vanaf mijn software download pagina.

Bij de implementatie van deze nieuwe versie bleek weer hoe productief het Internet is. Voor het berekenen van de Relatieve Sterkte met de koersen die in een database zitten wordt gebruik gemaakt van SQL, een taal die speciaal is ontworpen om te kunnen communiceren met een database. Het lukte me niet zo gauw om de juiste syntax te vinden van de SQL uitdrukking die nodig was om het resultaat klaar te zetten om te plotten.

Ik legde mijn probleem voor aan Delphi forum van de Pascal GG, zie Self-JOINT probleem. Binnen 12 uur werd mij al een oplossing aangeboden. Ik kwam er nog niet helemaal uit, dus ik stelde een tweede vraag: Kan ik TADODataset resultaten in een nieuwe SQL query gebruiken? Daar kreeg ik niet direct het goede antwoord maar wel voldoende hints om het zelf verder uit te zoeken.

Gratis hulp binnen 24 uur mooi toch?

Geen opmerkingen: